|
Πάει (σχεδόν) και το 2025! Πλησιάζοντας προς το τέλος της χρονιάς, αρχίζουμε μια άτυπη… απογραφή και ανασκόπησή της, όσον αφορά την ηλεκτροκίνηση πάντα. Σε γενικές γραμμές μπορούμε να πούμε ότι η πορεία ήταν σταθερά ανοδική, αν και συγκεκριμένα segments δεν έδειξαν την ίδια δυναμική όσο άλλες χρονιές. Δεν αναφερόμαστε τόσο στα επιβατικά Ι.Χ. όσο σε άλλες κατηγορίες, (π.χ. επαγγελματικά οχήματα, ταξί, δίκυκλα κ.λπ.), για τις οποίες είχαμε περισσότερες ελπίδες φέτος, οι οποίες… μεταφέρονται για του χρόνου. |
|
| |
Έχουμε ήδη στοιχεία 10μήνου (Ιανουάριος-Οκτώβριος) τόσο για την Ελλάδα, όσο και παγκοσμίως, τα οποία δείχνουν ότι η αγορά ηλεκτροκίνησης μεγαλώνει, αργά σε ορισμένες περιοχές και ταχύτερα σε άλλες. Στην Ευρώπη μπορούμε να πούμε ότι η αύξηση είναι μικρή και σίγουρα όχι αυτή που αναμενόταν πριν μερικά χρόνια, εξού και η μετατόπιση των στόχων για το 2030 και το 2035, όπως διαφαινόταν. Σίγουρα ο εξηλεκτρισμός των στόλων προχωρά, όμως η βιομηχανία αντιλήφθηκε, έστω και αργά, ότι δεν μπορεί να στηριχθεί αποκλειστικά σε αυτόν και έτσι στρέφεται προς τα υβριδικά συστήματα κίνησης, τα οποία θα αποτελέσουν τη «ραχοκοκκαλιά» της αγοράς για τα επόμενα χρόνια. Εν ολίγοις, όσοι «βολεύονται» με ένα EV θα το αποκτήσουν και θα το χαρούν χωρίς πρόβλημα, ενώ οι υπόλοιποι θα πάνε σε υβριδικό, plug-in ή μη. |
|
| |
Οριακά θα φθάσουμε το "milestone" των 10.000 δημοσίως προσβάσιμων σημείων φόρτισης στην Ελλάδα, μέχρι την Πρωτοχρονιά! Είμαστε αυτή τη στιγμή στα 9.840 (ενώ πριν 2 μήνες ήμασταν στα 9.500 περίπου) και η επέκταση του δικτύου φόρτισης συνεχίζεται καθημερινά με νέες DC και AC εγκαταστάσεις σε όλη την επικράτεια. «Τρέχουν» τα έργα, μικρά και μεγάλα, ενώ κάποια από αυτά χρηματοδοτούνται και από την Ε.Ε. €600 εκατομμύρια θα δοθούν για υποδομές φόρτισης EVs και ανεφοδιασμού υδρογόνου, σε 70 projects που επιλέχθηκαν πρόσφατα. Ωστόσο, στα «πηγαδάκια» της αγοράς είναι μόνιμο το… παράπονο για τις μεγάλες καθυστερήσεις στη σύνδεση πολλών εγκαταστάσεων με το δίκτυο ενέργειας, αφού οι διαδικασίες κινούνται αργά και η δυναμικότητα των αρμόδιων φορέων δεν μπορεί να ακολουθήσει τον ρυθμό της ανάπτυξης του δικτύου φόρτισης. Εκατοντάδες φορτιστές είναι «έτοιμοι» να λειτουργήσουν αλλά δεν έχουν συνδεθεί με το δίκτυο, σύμφωνα με τους μεγάλους παρόχους. Τι είχες Γιάννη… |
|
| |
Βλέπουμε επίσης μια αυξημένη δραστηριότητα το τελευταίο διάστημα από το δίκτυο EKO Charge & Go (πρώην Elpefuture), στο γενικότερο πλαίσιο του rebranding που πραγματοποιεί η Helleniq Energy, με την Elpedison να μεταμορφώνεται σε Enerwave. Ένα, ακόμη, μεγάλο έργο έρχεται από τις HUAWEI και ALESCO, οι οποίες μετά τον πρώτο 600 KW ταχυφορτιστή τους, υπέγραψαν MoU για εγκατάσταση 100 σταθμών υπερ-ταχείας φόρτισης Huawei FusionCharge στην Ελλάδα και στην ευρύτερη περιοχή της Νοτιοανατολικής Ευρώπης. Σύμφωνα με την HUAWEI Digital Power, οι περισσότεροι από αυτούς θα είναι 720 kW και η πλειοψηφία τους προορίζεται για την Ελλάδα.
Κλείνουμε την «παρένθεση» του δικτύου φόρτισης και επιστρέφουμε στα EVs καθαυτά, με τον Οκτώβριο να αποτελεί νέο μήνα-ρεκόρ σε επίπεδο συνολικών ταξινομήσεων. Τα 2.110 BEVs+PHEVs αποτέλεσαν σχεδόν το 1/5 της αγοράς (19,6% μεριδίου), ενώ τα plug-in υβριδικά είναι αυτά που κάθε μήνα διαρκώς αυξάνονται (1.311, εν προκειμένω). Αυτή τη στιγμή υπολογίζεται ότι πάνω από 1 στα 100 επιβατικά του συνολικού στόλου Ι.Χ. στην Ελλάδα είναι είτε αμιγώς ηλεκτρικό, είτε PHEV! Ενθαρρυντικό το νούμερο και όσο πάει θα αυξάνεται… |
|
| |
Τι έγινε σε επίπεδο Ευρώπης; Μεγάλη αύξηση στα BEVs σε σχέση με τον Οκτώβριο του 2024, στις 173.173 οχήματα, τα οποία αποτέλεσαν το 18,9% των συνολικών ταξινομήσεων του μήνα (20,6% αν συνυπολογιστεί το UK και οι χώρες EFTA). Ωστόσο, σε επίπεδο έτους το μερίδιο των BEVs είναι χαμηλότερο (16,4%), ενώ τα PHEVs δείχνουν ξεκάθαρα τη δυναμική τους με αύξηση 43,2% σε επίπεδο 10μήνου και 9,1% μερίδιο επί της συνολικής αγοράς. Συνεχίζεται η «κατρακύλα» των μοντέλων βενζίνης και diesel (μη υβριδικών), κάτι λογικό εφ'όσον ουσιαστικά το μερίδιό τους καταλαμβάνουν πλέον τα απλά υβριδικά (HEV) μοντέλα, που κατέχουν το 34,6% της αγοράς (Ιαν-Οκτ). Εκτός από το προηγούμενο link, μπορείτε να δείτε και την αναφορά της ACEA εδώ. |
|
| |
Εντός συνόρων σίγουρα βοηθάει και το Κινούμαι Ηλεκτρικά 3, αν και με τους νέους όρους, τα ποσά εξαντλούνται πολύ πιο αργά σε σχέση με παλαιότερα. Απόδειξη το ότι μας μένουν 22 μέρες ακόμα μέχρι τις 31/12 και παραμένουν €4,7 εκατομμύρια σε διαθέσιμους πόρους, τα οποία δύσκολα θα εξανλτηθούν μέσα στο μήνα. Εμείς σας εφιστούμε την προσοχή, αν σκέφτεστε να αγοράσετε EV, καθώς με βάση και ό,τι «ακούγεται», δεν θα δοθεί παράταση στο πρόγραμμα πέρα της προαναφερθείσας ημερομηνίας, ασχέτως του αν περισσεύουν χρήματα. Κοινώς, αν βρείτε κάτι ετοιμοπαράδοτο, προφθαίνετε, ειδάλλως… μην το ρισκάρετε. Πάντως οι πληροφορίες λένε ότι ετοιμάζεται νέο «πακέτο» χρημάτων για το φημολογούμενο Κινούμαι Ηλεκτρικά 4, αν και παραμένει άγνωστο το πότε θα ξεκινήσει ο 4ος κύκλος του προγράμματος επιδότησης. |
|
| |
Ακόμα δύο ηλεκτρικά brands προστέθηκαν στην μικρή αγορά της Ελλάδας και πλέον έχουμε ξεπεράσει τις 20 μάρκες EVs στη χώρα μας! Ο λόγος για τη NIO που λάνσαρε επίσημα τα FireFly, ET5, ET5 Touring και EL6, μέσω του Ομίλου της Μοτοδυναμικής. Το FireFly είχε κάνει την εμφάνισή του και στο 5ο Electric + Micro Mobility Festival πριν 2 μήνες, αλλά πλέον είδαμε όλη τη γκάμα της εταιρείας στην Ελλάδα και το μόνο που έχουμε να κάνουμε είναι να ευχηθούμε καλές πωλήσεις! Μάλιστα, αν θέλετε test-drive των μοντέλων της NIO, προς το παρόν μπορείτε να το κάνετε στο Golden Hall… |
|
| |
Τη σκυτάλη πήρε μετά από λίγες μέρες η GAC Aion, η οποία έκανε ντεμπούτο στην Ελλάδα με το αμιγώς ηλεκτρικό Aion V SUV. Με «όχημα» την Inchcape Hellas (πρώην Toyota Hellas και θυγατρική του Ομίλου inchcape), η GAC φιλοδοξεί να πάρει και αυτή ένα μερίδιο της «πίτας». Ομολογουμένως το Aion V δεν ξεχωρίζει με την πρώτη ματιά, σχεδιαστικά, αλλά η τεχνολογία της εταιρείας είναι απίστευτη και ειδικά στην Κίνα κάνει θαύματα στον τομέα της αυτόνομης οδήγησης, όντως η πρώτη που έλαβε άδεια για δοκιμές επιπέδου L3, με ταχύτητες έως και 120 Km/h! Στην Ευρώπη, βέβαια, αργούν ακόμα αυτά… |
|
| |
Προ ημερών βρεθήκαμε και στη νέα πίστα καρτ SFi Karting Circuit, στα Σπάτα, όπου είδαμε για πρώτη φορά το αμιγώς ηλεκτρικό Suzuki eVITARA, το πρώτο BEV του brand! Οι άνθρωποι της Suzuki και του Ομίλου Σφακιανάκη μας μίλησαν για το νέο μοντέλο, το οποίο μπαίνει στην νευραλγική κατηγορία των ηλεκτρικών B-SUVs, αλλά με "βαρύ" legacy, όπως ανέφερε χαρακτηριστικά και ο Πρόεδρος και CEO του Ομίλου, κ. Σταύρος Τάκη. Εν συνεχεία συνέχεια είχαμε την ευκαιρία να οδηγήσουμε το eVITARA στην πίστα και να πάρουμε μια πρώτη "γεύση" των δυνατοτήτων του, αν και προφανώς το "στοιχείο" του είναι εκτός ασφάλτου, στο χώμα, όπου και ελπίζουμε να το δοκιμάσουμε μέσα στους ερχόμενους μήνες. |
|
| |
Επιτέλους φυσικά καταστήματα για τις Geely και Zeekr στην Ελλάδα, συγκεκριμένα στην Αθήνα και επί της Λ.Κηφισίας, στο Μαρούσι (κόμβος Αμαρουσίου). Πλέον όσοι ενδιαφέρονται για τα μοντέλα των δύο brands (στην Ελλάδα μέσω της GEO Mobility), μπορούν να τα βρουν στα νέα τους «σπίτια», η αλλιώς "experience stores".
Τι οδηγήσαμε τον περασμένο μήνα; Αρχικά «ξεζουμίσαμε» το κορυφαίο μοντέλο της Chery στην Ελλάδα, το Tiggo 8 PHEV, το οποίο προσφέρει υψηλά επίπεδα εξοπλισμού, μεγάλη μπαταρία και αμιγώς ηλεκτρική αυτονομία (για plug-in υβριδικό) αλλά και τεράστιους χώρους, όντας 7-θέσιο! Αν ενδιαφέρεστε, λοιπόν, σας έχουμε ένα πραγματικά χορταστικό video review, που μπορείτε να δείτε εδώ. |
|
| |
Η έτερη δοκιμή, όμως, ήταν πολύ ιδιαίτερη! Ηλεκτρικό «χωμάτινο» UTV από την CFMOTO, το UFORCE U6, με το οποίο πήραμε… τα βουνά και δεν έδειξε καμία πρόθεση να σταματήσει, ακόμα και στα πιο δύσβατα μονοπάτια! Πρόκειται για μια «ειδική» κατηγορία οχήματος που όμως αποδεικνύεται χρήσιμη, τόσο για αναψυχή όσο και για επαγγελματική χρήση, αφού μπορεί κάλλιστα να αξιοποιηθεί σε διάφορους τύπους εδαφών και συνθηκών, από την παραλία και το βουνό, από την άσφαλτο μέχρι το… χωράφι. Δείτε τη δοκιμή μας και θα καταλάβετε τι το κάνει ξεχωριστό… |
|
| |
Μιας που είπαμε για τη CFMOTO, όμως, το ηλεκτρικό σκούτερ του ZEEHO sub-brand της (AE8S+) κάνει θραύση τους τελευταίους μήνες στις λίστες των ταξινομήσεων, καθώς συνεχίζει να προσφέρεται σε άκρως δελεαστική τιμή. Κάπως βελτιωμένη η κατάσταση στα δίκυκλα, έστω και στα πρόθυρα του χειμώνα, με 107 ηλεκτρικά σκούτερ και μοτοσυκλέτες (L3e) να ταξινομούνται τον Οκτώβριο, με μερίδιο 1,63%. Παραμένει στα «ρηχά» η αγορά όμως βλέπουμε συχνότερα τα ηλεκτρικά δίκυκλα να χρησιμοποιούνται για επαγγελματικούς σκοπούς (διανομές και γενικά logistics). Αν θέλετε να θυμηθείτε τη δοκιμή μας του ZEEHO AE8S+, πάντως, βρίσκεται εδώ. By the way, ταξινομήθηκαν και 22 microcars τον Οκτώβριο, φέρνοντας το σύνολό τους για τη χρονιά στα 170+ (χωρίς να υπολογίζουμε τα microcars με ταχύτητα έως 45 Km/h). |
|
| |
To Ρέθυμνο είναι από τις πόλεις που έχουν κάνει πρόοδο τα τελευταία χρόνια στο κομμάτι της βιώσιμης κινητικότητας και αφορμής δοθείσας, βρεθήκαμε στην Κρήτη για να δούμε από κοντά τις 15 νέες θέσεις στάθμευσης και φόρτισης για ποδήλατα και πατίνια που εγκατέστησε ο Δήμος Ρεθύμνης. Αυτές θα εξυπηρετούν (δωρεάν) κατοίκους και επισκέπτες της πόλης ενω προστίθενται "δίπλα" στις υπάρχουσες βάσεις όπου κλειδώνουν τα e-bikes του κοινόχρηστου στόλου της πόλης, τα οποία χαρήκαμε που είδαμε να είναι λειτουργικά και σε καλή κατάσταση, καθώς σε πολλούς Δήμους της χώρας είναι σε αχρησία ή με βλάβη/βανδαλισμένα. Γενικώς, όμως, θετικές εντυπώσεις μας άφησε το Ρέθυμνο όσον αφορά τις υπόδομές για τους πεζούς (πεζοδρόμια, πεζόδρομοι, διαβάσεις), τους ποδηλατόδρομους και γενικά την έντονη χρήση οχημάτων μικροκινητικότητας. Το μόνο που μας άφησε να απορούμε ήταν το γιατί τόσοι άνθρωποι κινούνται σε μια τόσο μικρή και "flat" πόλη με αυτοκίνητο, ειδικά από τη στιγμή που το κλίμα είναι καλό, η υποδομή υφίσταται και... δεν υπάρχει λόγος να μην μετακινείσαι με ποδήλατο, πατίνι ή πεζή. Υπομονή... |
|
| |
Για το τέλος αφήσαμε ένα θέμα που απασχόλησε έντονα την Αθήνα και την κοινή γνώμη το περασμένο διάστημα, ήτοι το νέο κανονιστικό πλαίσιο του Δήμου Αθηναίων για τα ηλεκτρικά πατίνια. Φυσικά το θέμα «πουλάει» (αλλά για τους λάθος λόγους) και μέσα στην αναμενόμενη παραπληροφόρηση και τις… μισές αλήθειες, φροντίσαμε να ξεκαθαρίσουμε τα πράγματα για όσους ενδιαφέρονται και επηρεάζονται άμεσα από την εξέλιξη αυτή, μέσω ενός αναλυτικού ρεπορτάζ. Η εφαρμογή του δεν θα είναι άμεση και όλα θα εξαρτηθούν από το κατά πόσο θα αστυνομευθεί και θα εφαρμοστεί στην πράξη ο κανονισμός, ο οποίος επηρεάζει σε ένα βαθμό και τα ιδιόκτητα πατίνια, αλλά κυρίως εστιάζει στα κοινόχρηστα (shared). |
|
| |
Πάντως, η ψήφιση του κανονιστικού φέρνει σε αδιέξοδο τους παρόχους μικροκινητικότητας στην Αθήνα, οι οποίοι ανεξαιρέτως θεωρούν μη βιώσιμο το νέο κανονισμό, καθώς τα τέλη και τα πρόστιμα που τους αναλογούν είναι υπέρογκα, αρκετά υψηλότερα ακόμα και από πολύ μεγαλύτερων ευρωπαϊκών πρωτευουσών. Εξετάζοντας τα νούμερα, οι διαμαρτυρίες των παρόχων είναι βάσιμες σε ένα βαθμό και εδώ πρέπει να αναρωτηθούμε, εμείς ως πολίτες αλλά και η ίδια η δημοτική Αρχή: Τελικά θέλουμε κοινόχρηστα πατίνια στους δρόμους, ή όχι; Γιατί αν δεν υπάρξουν τροποποιήσεις στον κανονισμό αυτό, τότε ίσως στερηθούμε πλήρως τη δυνατότητα βραχυχρόνιας μίσθωσης ενός πατινιού στην πόλη… |
|
| | | Ολοκληρώθηκε με ρεκόρ προσέλευσης η φετινή EICMA στο Μιλάνο! Φυσικά δεν έλειψαν και τα ηλεκτρικά δίκυκλα από την έκθεση… Πάρτε για παράδειγμα το Flying Flea S6, το ηλεκτρικό "scrambler" της Royal Enfield Αλλά και την πρώτη ηλεκτρική μοτοσυκλέτα της Honda, ονόματι WN7! Η Zero Motorcycles… είδε κι απόειδε και μπήκε στην κατηγορία των σκούτερ με το LS1 Η Yadea, όμως, έκλεψε τις εντυπώσεις στα σκούτερ με το Velax που φορτίζει σε 20'! Η Renault έχει ανέβει στο άρμα του "nostalgia" για τα καλά… …και το νέο, ηλεκτρικό Twingo το αποδεικνύει περίτρανα Πιο «συμβατική» σχεδίαση για το Renault Trafic E-Tech, το πρώτο 800V μοντέλο της εταιρείας Ταυτόχρονα, οι Γάλλοι θα προσφέρουν πλατφόρμα στην Ford για την κατασκευή «προσιτών» EVs Κάπως… διστακτικά, η Toyota λανσάρει το περίφημο Hilux σε ηλεκτρική εκδοχή… …ενώ το αμιγώς ηλεκτρικό C-HR+ «πάτησε» Ελλάδα! Το ισχυρό Porsche στην ιστορία, εν τέλει, είναι ηλεκτρικό (Cayenne EV)! Ηλεκτρικό σύστημα κίνησης για τρακτέρ από την γνωστή ZF Το Ford BlueCruise διαθέσιμο σε ακόμα 3 μοντέλα της εταιρείας Επίσημα στην Ελλάδα το αμιγώς ηλεκτρικό C-SUV, Leapmotor B10 Έρχεται το "facelift" BYD Atto 2, με μπαταρία 65 KWh και ταχύτερη φόρτιση… …όπως και σε υβριδική εκδοχή, το Atto 2 DM-i! Η Tesla ξεκίνησε να δέχεται κάρτες φόρτισης στην Ευρώπη (όπως και στην Ελλάδα) Η ΔΕΗ blue, από την άλλη, «επισημοποίησε» την RFID κάρτα φόρτισής της CATL και Stellantis δημιουργούν εργοστάσιο μπαταριών LFP στην Ισπανία Ο Johnson Zhao, νέος Γενικός Διευθυντής του τμήματος Mobility στην IQT Σύμφωνα με τις τελευταίες πληροφορίες, τα Xiaomi EVs θα μας «έρθουν» το 2027! Η Chery χορηγός ονοματοδοσίας της ΚΑΕ ΜΑΡΟΥΣΙ, πλέον… ΜΑΡΟΥΣΙ CHERY!
|
|
| |
|
|
|
| |
|
Δεν υπάρχουν σχόλια:
Δημοσίευση σχολίου